אבולוציית בתי הספר לבנוניות – מהעת העתיקה ועד המאה ה21

לאורך כל ההיסטוריה האנושית שימש בית הספר כמעצב העיקרי של החברה. אבל מה זה בכלל בית ספר? מה מטרתו האמתית? היכן הוא נוצר? האם הוא אפקטיבי לימנו? לפנינו שאלות רבות שעל כולן נענה במאמר הבא.

תוכן עניינים

התפתחות בתי הספר לאורך ההיסטוריה

תחילת רעיון החינוך הממוסד נולד לפני אלפי שנים בעת העתיקה. ישנן עדויות שבסוף האלף השלישי לפנה"ס, השתמש המלך שולגי עם כוחו של בית הספר על מנת לעצב את התודעה ואת דעת הקהל. על כן הוא דאג להפוך את המזמורים הרבים שנכתבו על ידו לחומר לימודי בסיסי. תכנים אלו שועתקו לבתי ספר נוספים על מנת להנציח את זכרו של המלך.

באזור שנות ה400 לפני הספירה, אפלטון שהיה בן למשפחת אצולה אמידה שהייתה עמוק בפוליטיקה האתונאית, טען שילדים צריכים להיוולד למשפחת מלוכה על מנת שתהיינה בהם תכונות טבעיות שאותן ניתן לטפח. בנוסף אפלטון לא ראה בחינוך ככלי ללימוד תחומים יומיומיים, אלא בעיקר נושאים כגון היסטוריה וספרות שבהשראתם יוכלו המנהיגים לעתיד לפעול.

אריסטו, תלמידו של אפלטון, האמין שהחברה צריכה להיות בעלת מבנה הירארכי. בספרו הוא טוען שיש אנשים שנולדו להיות עבדים ואחרים גורלם הוא לשלוט.

גישת החינוך של אפלטון ואריסטו לא הוחלפה עד המאה הרביעית לפני הספירה, אלא שרק התווספו לה לימודי המתמטיקה, הדקדוק ואומנות השכנוע.

אחת ממערכות החינוך החובה הראשונות, שחייבו את כולם ללכת לבית הספר לאחר גיל 6, הייתה דווקא כאן בישראל. בית הספר ללימודי תורה בראשותו של הכהן הגדול יהושע בן גמלא, אשר חי במאה הראשונה לספירה.

בימי המהפכה התעשייתית תוכננו בתי הספר להתאים את צורת הלמידה שלהם במיוחד למטרות העבודה שמחכה לבוגרי מערכת החינוך בעתיד. בסיום הלימודים בבית הספר, התלמידים היו הופכים לפועלים על פס הייצור עם עבודה קבועה שחוזרת על עצמה והוראות מלמעלה, בדיוק כפי שחונכו בבתי הספר קודם לכן.

מטרת בתי הספר לאורך ההיסטוריה

לאורך כל ההיסטוריה המטרה העיקרית של החינוך הייתה תמיד לממש אינטרסים אישיים של השלטון ולבנות חברה היררכית של עבדים ושליטים. במשך אלפי שנים ניצלו הפוליטיקאים את הרעיון של "חינוך" למען תמיכה במישטרם, תוך התעלמות מוחלטת מהפרט והמטרה האמיתית של החינוך. תלמידים, הורים ומורים היו חלשים מכדי להדוף את הלחצים של הממסד על בתי הספר. בכל התקופה הזאת לא קם אף גורם אשר היה חזק מספיק כדי להקים מוסד חינוכי המשרת את טובת הכלל והאנושות המתפתחת, החל מהעת העתיקה ועד לימי המהפכה התעשייתית.

אבל מה קורה עם החינוך בימים אלו של המאה ה21?

איך נראים בתי הספר של ימנו?

כיום, במאה ה21, אחרי שהעולם עשה קפיצה קוונטית מטורפת בכל תחומי החיים, דווקא התחום החשוב ביותר, החינוך, נשאר מופקר מאחור. מסתבר שאותם יסודות רקובים שנוצרו לפני אלפי שנים עדיין מושרשים בבתי הספר של ישראל ובמרבית העולם. מערכת החינוך עדיין מופעלת בחסות השלטון ומבוססת על מודל יצירת עבדים למפעלים, בדיוק כפי שהיה לפני כ200 שנה.

אחרת איך תסבירו את זה?
עדיין מרגילים תלמידים להיות בשורות מסודרות בכיתה, עדיין מצווים עליהם לשבת בשקט במשך 8 שעות ביממה, עדיין אומרים להם איך לחשוב ומה לעשות, עדיין יוצרים בניהם תחרותיות אגואיסטית ועדיין בונים את השווי שלהם על סמך ציונים. זה ממש לא מפתיע שהממשלה בוחרת לטשטש כל ילד שני בבית הספר עם סמים פסיכיאטריים כמו רטלין.

האם אנחנו לקראת מהפכה בחינוך?

ממשלות מדברות על "התוכנית החדשה" במשך עידנים. אנחנו רואים "מאמצים" מצד השלטון לעשות מהפכה, אבל בפועל לא קורה שום דבר משמעותי. מפלגות שכל המצע שלהם בנוי על שנאת האחר וחברי כנסת שמונעים אך ורק מאגו. לאליטות אין שום אינטרס לשנות את היסודות שעליהם בנויים בתי הספר כי זה מנוגד לאג'נדה שלהם.

הצד האופטמי של המצב זה שרובנו כבר הגענו להבנה שאנחנו לא צריכים את המדינה בשביל ליצור את השינוי. הגענו כעם לרמת סבל כזאת גדולה שההתפתחות מפה לא ניתנת לעצירה. הכוח נמצא בידיים של העם וברגע שנתאחד, לא יהיה ניתן לעצור את המהפכה. אנחנו הדור הראשון בהיסטוריה שהולך לייצר שינוי שורשי ואמיתי במערכת החינוך. לפנינו עולם טוב יותר. זכרו, התיקון בחינוך יגיע רק דרך העם!

תשתפו את החברים

פייסבוק
וואטסאפ
טלגרם
אימייל

תשאירו תגובה

עוד בנושא

הישארו מעודכנים

מאמרים שעשויים לעניין אותך